1403-01-19 11:20
356
0
89467
پژوهشگر تاریخ شفاهی در گلستان مطرح کرد:

راهزنان فرهنگی در طمع «هنر متعهد»

یک پژوهشگر تاریخ شفاهی در گلستان با بیان اینکه هنرمند متعهد ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کند، گفت: راهزنان فرهنگی در این مسیر در طمع هنر متعهد هستند.

مریم یوسفی‌پور با گرامیداشت ۲۰ فروردین سالروز هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، اظهار کرد: از سال ۸۸ به صورت تخصصی‌تر وارد حیطه تاریخ شفاهی شدم و خوشه‌چین زندگی شهدا، ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زیر لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران هستم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ هنرمندی فارغ از تعهد نیست، افزود: این وادی همانگونه که شهید آوینی می‌فرماید هنر تعهد اجتماعی است و انسان عین تعهد است و هنرمندان نیز فارغ از تعهد معنا نمی‌شوند.

*آزادی هنر در گرو تعهد و حفظ ارزش‌های اخلاقی است

این پژوهشگر تاریخ شفاهی با بیان اینکه آنچه آزادی هنر را شکل می‌دهد همان تعهد و حفظ ارزش‌های اخلاقی است، توضیح داد: ما نمی‌توانیم هنرمند باشیم و فارغ از ارزش‌های اسلامی؛ نمی‌توانیم هنرمند باشیم فارغ از تعهد؛ نمی‌توانیم آزادی را بدون این تعهد معنا کنیم.

یوسفی‌پور افزود: تاریخ شفاهی به گستره تاریخ معنا می‌شود اما وقتی شفاهی می‌شود افرادی که زنده هستند باید به آن ورود کنند و این کار را برای محققان و مصاحبه‌گرها تنگ‌تر می‌کند از این منظر که.توان عمر ما محدود است.

وی گفت: در بحث هنرمند انقلابی یک نکته خیلی حائز توجه است که البته در حال حاضر کمی رنگ و بوی آن فرق کرده زمانی که ما در کسوت روایتگری و راوی وارد محوطه‌های آکادمیک می‌شویم یا بین افراد تحصیلکرده حضور پیدا می‌کنیم این نگاه به دوستان انقلابی یا کسانی که در بخش تاریخ شفاهی، ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کار می‌کردند وجود داشت که خانم‌های چادری و مذهبی سطح سواد پایین‌تری دارند و یا اینکه از سر بیکاری سراغ این کار آمدند.

*رویش‌های اصیل هنر متعهد در عرصه تاریخ شفاهی

این پژوهشگر تاریخ شفاهی توضیح داد: البته این رویکرد در حال حاضر به دلیل ورود هنرمندان متعهد انقلابی و تحصیلکرده کمتر شده است.

یوسفی‌پور بیان کرد: افرادی که برای روایتگری زندگی شهدا و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند از منظر تخصصی و دانشگاهی به رتبه‌ای رسیدند و قائل به کارهای دیگری هم بودند اما فعالیت در حوزه شهدا را انتخاب کردند و این طور نبوده که از بد حادثه به این حرفه پناه آورده باشند.

وی گفت: خیلی خوشحالم بسیاری از بانوان متعهد تحصیلکرده وارد عرصه تاریخ شفاهی شدند و این بستر می‌توان رویش‌های بیشتری نیز به همراه داشته باشد.

*دست‌اندازهایی که کیفیت هنر متعهد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند

این پژوهشگر تاریخ شفاهی؛ چادر را نماد علنی و پرچم ارزش‌های اسلامی و اعتقادی دانست که بر سر بانوان است و توضیح داد: در حقیقت چادر یک نوع شعار و نماد دفاع از ارزش‌های اسلامی دارد بر خلاف ظاهر آقایان که تشخیص آن به این راحتی نباشد.

یوسفی‌پور بیان کرد: کسانی که نویسنده و محقق هستند و ثبت تاریخ را برای عدم تحریف انجام می‌دهند و یا ثبت روایت پیشرفت را برای تجربه در اولویت خود دارند یک نکته را گاهی اوقات یادشان می‌روند و آن هم تصور غلطی است که از طریق رسانه ایجاد شده است و آن اینکه پیشرفت فقط در شهرهای بزرگ است و همین نوع نگاه باعث می‌شود تا کیفیت کارشان پایین بیاید و مسئولان نیز آنها را باور نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما وقتی ثبت این تجربیات توسط سوژه‌های روایت پیشرفت اعلام می‌شود با مشارکت مردم روبرو می‌شویم که از ظرفیت و توانمندی آنها می‌توان بیشتر بهره‌مند شد.

* هنرمند متعهد ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کند

این پژوهشگر تاریخ شفاهی تاکید کرد: بهترین راه برای نشان دادن هنر متعهد، مشارکت دادن اهالی رسانه، فرهنگ و هنر با دغدغه‌مندی آنهاست که به برکت این سال این مهم محقق می‌شود.

یوسفی‌پور با بیان اینکه هنرمند متعهد ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کند، گفت: راهزنان فرهنگی در این مسیر در طمع هنر متعهد هستند.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.